Asy-Syu'ara 26:109
وَمَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ , إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَىٰ رَبِّ الْعَالَمِينَ
Related Posts with Thumbnails

Isnin, 26 Mei 2008

Menakutkan Diri Dengan Siksa Neraka.

Ulasan saya di forum cari.com

Agak hebat jugak perbincangan thread ni, alhamdulillah.

Kita seolah2 terpaksa menakut2kan diri kita dgn siksaan dineraka untuk membuat kita takut untuk berbuat mungkar, tetapi terfikirkah kita apa yg mendorong kita berbuat jahat? Selalunya orang akan menjawab.. bisikan syaitan.. tetapi jika diakhirat kelat kita ditanya mengapa kita berbuat jahat dan kemudian kita menjawab syaitan yang membisikkan padaku untuk membuatnya, kita seolah2 cuba menyalahkan pihak lain atas kepincangan kita.

Jika didunia ini jika kita mencuri dan ditangkap dan bila disoal di mahkamah mengapa awak mencuri, dgn memberi alasan member yang ajak, adakah kita akan terlepas dgn hukuman? Tidak.. menyalahkan pihak ketiga bukan jalan penyelesaian. Semua sebenarnya terletak pada diri kita sendiri, bagaimana kita mengawal fikiran dan emosi sebelum bertindak.

Kita yang sepatutnya boleh berfikir buruk dan baiknya sendiri, so untuk memastikan kita boleh berfikir dgn baik kita haruslah menjaga otak kita... famous quantum physican Dr John Hagelin telah membuat kajian mengenai otak dan membuat rumusan bahawa frontal brain (otak depan iaitu dibelakang dahi kita) sebenarnya CEO bagi diri kita, membuat perancangan samada yang baik atau buruk, otak depan yang kurang berfungsi (stress adalah penyebab utama) membuatkan kita tidak boleh berfikir dgn sempurna.

Beliau mencadangkan trancendental meditation iaitu duduk dgn tenang dan cuba mengosongkan fikiran dr memikirkan apa2 pun. Seakan2 menyeragam/men"synchronise"kan otak supaya boleh berfungsi dgn optimum.

Cara meditasi ini jgn disalah anggap pulak menjurus ke arah agama lain kerana meditasi ini boleh dilakukan dimana2 sahaja dan tidak semestinya harus duduk bersila bertapa macam sami budha. memang tidak dinafikan asalnya meditasi ini dr India dipopularkan di barat oleh Maharishi Mahesh Yogi tetapi ia bukan lah menjurus kearah agama lain kerana tiada unsur pemujaan, cuma duduk tenang dan kosongkan fikiran.

Ianya seolah2 sebuah orkestra yang belum memulakan persembahan dimana semua ahli2 musik membuat hal masing2, ada yang mentunekan alatnya, membetulkan tempat duduk, membelek nota musik dan sebagainya, itu otak sebelum meditasi. Apa yang berlaku selepas meditasi ialah seperti selepas konduktor orkestra muncul dan menyeragamkan ahli musik supaya dapat secara harmoni memainkan musik yang indah.. Itu yang berlaku pada otak selepas meditasi, semua bahagian otak beerfungsi dgn seragamnya lantas membuat kan kita boleh berfikir dgn lebih sempurna.

Otak yang berfungsi dgn baik akan membuat kita boleh berfikir dgn lebih baik dan dapat memikirkan mana baik dan buruk, lebih mudah menyelesaikan masaalah, lebih kreatif, lebih bijak mengawal emosi dan sebagainya, semua sifat2 positif yang membolehkan hidup didunia ini lebih aman dan bahagia. Jika kita boleh berfikir dengan sempurna, hidup akan lebih sempurna dan tidak perlu memikirkan lagi seksa neraka kerana kita lebih yakin jalan kita kesyurga.

Jika semua manusia boleh berfikir/bersifat positif, bukankah dunia ini ibarat syurga? Fikir2kan lah..

1 Komen:

Zek berkata...

“Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan pergantian malam dan siang terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi orang yang berakal, (yaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri, duduk atau dalam keadaan berbaring, dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata), “Ya Tuhan kami, tidaklah Engkau menciptakan semua ini dengan sia-sia;Mahasuci Engkau, lindungilah kami dari azab neraka.”

(Surah Ali Imran, 3 : 190-191)

Catat Ulasan

"Foolish faith in authority is the worst enemy of truth"
"Kepercayaan membuta-tuli kepada mereka yang berkuasa adalah musuh yang paling utama kepada kebenaran" Albert Einstein
"They must find it difficult... Those who have taken authority as the truth, rather than truth as authority"
"Amat sukar bagi mereka... mereka yang mengambil pihak berkuasa itu yang benar sedangkan sepatutnya yang benar itulah yang sepatutnya berkuasa" - Gerald Massey.
"When POWER of LOVE exceed LOVE of POWER, world will know PEACE"
"Apabila kuasa cinta melebihi cintakan kuasa, barulah dunia akan mengenali keamanan" - Jimi Hendrix
Who links to my website?

Bagaimana Jika… Dunia Dan Syurga Adalah Tempat Yang Sama? © 2010. Template by Dicas Blogger.Optimise bySYURGADIDUNIA.

Kembali Ke Atas