Asy-Syu'ara 26:109
وَمَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ , إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَىٰ رَبِّ الْعَالَمِينَ
Related Posts with Thumbnails

Jumaat, 16 Januari 2009

Seorang Doktor Neurologi Menemui Keajaiban Allah - Umat Islam Terlena...

Dr Email Yang Saya Terima.......

Sahabat2 semua yang Islam dan juga yang Bukan Islam... bacalah Email ini dari sahabat yg menetap di US:

"Seorang doktor di Amerika Syarikat telah memeluk Islam kerana beberapa keajaiban yang ditemuinya dalam penyelidikannya. Dia amat kagum dengan penemuan tersebut, sehingga tidak dapat diterima oleh akal fikiran.

Dia adalah seorang Doktor Neurologi . Setelah memeluk Islam, dia amat yakin akan perubatan secara Islam dan dengan itu telah membuka sebuah klinik yang bertemakan "Perubatan Melalui Al-Qur'an". Kajian perubatan melalui Al-Qur'an membuatkan ubat-ubatannya berteraskan apa yang terdapat di dalam Al-Qur'an. Di antara kaedah-kaedah yang digunakan termasuklah berpuasa, madu lebah, biji hitam (black seed) dan sebagainya.

Apabila ditanya bagaimana dia tertarik untuk memeluk Islam, maka doktor tersebut memberitahu bahawa semasa beliau melakukan kajian urat saraf, terdapat beberapa urat saraf di dalam otak manusia yang tidak dimasuki oleh darah . Padahal setiap inci otak manusia memerlukan darah yang cukup untuk berfungsi secara normal.

Setelah membuat kajian yang memakan masa, akhirnya beliau mendapati bahawa darah tidak akan memasuki urat saraf di dalam otak manusia melainkan pada ketika seseorang itu sedang sujud semasa mengerjakan Sembahyang!!! Urat tersebut memerlukan darah hanya untuk beberapa sukatan yang tertentu sahaja. Ini bermaksud bahawa darah hanya akan memasuki urat tersebut mengikut kadar sembahyang waktu yang diwajibkan oleh Islam......

Begitulah keagungan ciptaan Allah!!! - tidak menunaikan sembahyang akan membuat otaknya tidak akan dapat menerima darah yang secukupnya untuk berfungsi secara normal!!! Oleh yang demikian, kejadian manusia ini sebenarnya adalah untuk menganuti agama Islam 'sepenuhnya' kerana sifat fitrah kejadiannya memang telah dikaitkan oleh Allah dengan agama-Nya yang indah ini."

Cerita doktor ni dah biasa didengar malah dah berpuluh2 kali email ni di fwd-fwd kan tetapi siapa doktor ni dan adakah dia ni betul2 wujud? Jika ada mengapa tidak diumumkan penemuan beliau ini? Bukan saya tidak bergembira dgn penemuan ini tetapi jika ianya sekadar email yg difwd2kan dr "sahabat yg menetap di US" tanpa bukti tuan punya cerita apatah lagi nama saintis tersebut, bukankan kita seolah2 mendengar khabar2 angin sahaja sama seperti kisah2 artis yg lebih acapkali di sebut2 oleh masyarakat kita?

Adakah disebabkan sujud sahaja muslim bertambah sempurna akalnya? Bagaimana dgn agama lain yg juga sujud kepada berhalanya? Mengapa ramai muslim yg selalu sujud tetapi masih berperangai yg tidak sepatutnya? Mengapa ramai muslim yg sembahyang pada 5 waktu tetapi tidak mempunyai personaliti seorang muslim sepatutnya? Mengapa bangsa lain yg "tidak sujud" maju didunia ini berbanding umat islam?

Memang sujud itu membantu otak manusia menjadi lebih sempurna tetapi yg lebih memberi kesan adalah fokus ataupun khusyuk.. sebab itu sembahyang yg khusyuk atau fokus itu sahaja yg diterima.

Bagaimana khusyuk/fokus membaiki otak? Kerana ketika khusyuk atau fokus, otak dibahagian hadapan (prefrontal cortex) menjadi aktif dan ini seolah2 menjadi senaman untuk bahagian tersebut. Jika bahagian depan tersebut tidak dilatih, manusia akan lebih byk menggunakan otak bahagian belakang yg lebih kepada tindakan reflek (fight or flight for survival - ciri pemikiran haiwan) tidak berfikir untuk membuat keputusan terutama ketika didlm keadaan tertekan, sebab itu orang yg stress tidak kira samada ketika marah/sedih/takut selalunya membuat dan mengambil keputusan yg tidak bijak, menyesal dikemudian hari kerana tindakan yg diambil tindakan yg tidak berfikir.
Umpama tangan kiri yg agak lemah berbanding tangan kanan kerana kita lebih menggunakan tangan kanan, bg yg kidal sebaliknya. Otak depan yg tidak digunakan akan menjadi lemah dan manusia akan susah untuk menjadi fokus dan boleh menumpukan perhatian terhadap apa jua perkara yg sedang kita lakukan. Sama seperti anak yg dilabel dgn ADD, Attention Deficit Disorder, selalunya nakal, tidak boleh duduk diam, tidak boleh tumpukan perhatian didlm kelas dan lain2 lagi. Adakah anak ini cacat disebabkan genetik? Kecacatan anak ini sebenarnya hasil dr emosi ibu yg mengandung yg sentiasa tertekan.

Perlunya kita mencuba sedaya upaya untuk khusyuk adalah kerana,
- Jika sedang belajar, lebih tumpuan kepada guru dihadapan, begitu juga ketika membaca, mendengar bicara2 ilmu dan sebagainya.
- Ketika bermasaalah, lebih mudah memikirkan penyelesaian dr memikirkan keburukan masalah tersebut. Otak boleh memilih cara berfikiran yg berlainan selain kebiasaan
- Boleh fokus terhadap cita2 dan lebih konsisten, menumpukan perhatian untuk mencapainya.
- Didlm perhubungan dgn pasangan akan lebih memfokus kepada sifat2 positif pasangan berbanding sebaliknya.
- Tidak pentingkan diri sendiri kerana setiap tindakan yg akan diambil akan mengambil kira kesan dan impak terhadap insan2 lain.

Ini hanyalah sebahagian sahaja contoh yg diberi, banyak lagi sifat2 manusia yg baik akan lebih terserlah jika kita boleh belajar untuk lebih fokus, sebab itu solat perlu dilakukan selalu dan khusyuk, bukan selalu tetapi fikiran melayang atau sekali seminggu ketika jumaat sahaja.

Janganlah kita semakin terlena dibuai dgn cerita2 kebaikan Islam tetapi kita makin hari makin mundur dan makin ditindas contohnya masalah palestin sekarang ini, Masaalah Palestin bukanlah masalah Israel yg jahat tetapi masaalah umat islam yg takut, takut kehilangan nikmat dunia dan pentingkan diri sendiri hingga tidak mahu bersatu padu bekerjasama. Mungkin sebabnya sembahyang yg tidak fokus, boleh sujud berkali2 tetapi tidak fokus didlm sembahyang, otak tidak dapat diperbaiki juga.

Kesan fokus kepada otak boleh di baca dgn lebih lanjut melalui buku berikut.
Change Your Brain, Change Your Life - Dr Daniel Amen MD
Evolve Your Brain, Science Of Changing Your Mind - Joe Dispenza DC

7 Komen:

azhar berkata...

Kalau boleh tahu nama doktor tu, alangkah
bahagianya kita. Belum lagi kaji pasal 'penemuan'beliau.

Kalau tak confirm, rasanya tak payah nak kaji
pasal frontal lobe atau apa2.

Kita solat kerana Allah dan Nabi suruh solat.

Saya cadangkan saudara baca terjemahan alQuran
daripada baca teori-teori yang datang dari barat.

Banyak orang 'divert'(bukan convert) kepada islam
selepas baca 'terjemahan al Quran dalam bahasa
masing-masing'.

Leh search youtube 'convert after 911' semuanya
divert selepas baca terjemahan al Quran.
(Berbanding dengan umat islam yang baca al Quran
tapi tak tau apa yang diceritakan)

Rasanya itu sebab sebenar umat islam low class,
sebab tak faham al quran, sebab tak baca dan kaji terjemahan al Quran.
bukan sebab kusyuk ke tak kusyuk sembahyang.

Selain dari Nabi dan para sahabat, mana ada orang yang boleh kusyuk dalam sembahyang.

Kusyuk bila buat yang tu jer....(sensored)

Helmis berkata...

Terimakasih atas ulasan saudara, saya hanya mengemukakan hipotesis berdasarkan kajian2 yg dilakukan oleh saintis bukan islam yg mana saya kaitkan dgn dgn solat, jika ada saintis islam yg boleh membuktikannya alhamdulillah, bg yg menidakkannya harap dapat juga kemukakan ketidak berasasnya hipotesis saya ini dgn fakta2 juga. Kita mampu menerangkan kepada bukan islam fadhilat puasa kepada manusia, bukankah lebih bijak juga jika kita boleh berbuat demikian utk solat?

Memang solat kerana Allah tetapi bukan untuk Allah, untuk manusia itu sendiri, sila rujuk artikel.

Alhamdulillah, memang terjemahan AlQuran ada disebelah saya (study/work table) agar mudah untuk sentiasa dirujuk.

Tiada yg Allah jadikan itu tiada kebaikannya, cuma naluri manusia selalu melihat yg buruk (kita telah dilatih dr kecil untuk selalu melihat yg buruk), termasuklah 9/11. Kehadiran saudara juga ada kebaikan pada diri saya.

Maaf jika saya bertanya, saudara ni Islam high class ke? Boleh saya anggap saudara ni sudah baca dan kaji Al Quran? Mengapa tidak berkongsi dgn saya dan rakan2 yg lain ilmu2 tersebut?

Khusyuk itu subjektif, bg saya bukan hak kita untuk menyatakan seseorang itu boleh khusyuk atau tidak.

Tanpa Nama berkata...

salam...........
Kusyuk atau tidak seseorang itu hanya allah swt saja yg maha mengetahui.siapalah kita utk menilai,menyukat amalan kita dan amalan sesiapa jg terhadap allah.lg satu,jgn lah kita pandang buruk saudara kita.pandanglah buruk kita,lihatlah kelebihan saudara kita.bersihkan hati kita.bila hati bersih,mulut akan berkata yg baik2 saja, akan menulis yg molek2 saja...

Tanpa Nama berkata...

"Rasanya itu sebab sebenar umat islam low class," betul la bro wario66, saya pun dah lama terasa sy low class sbb dlm ic saya ada tulis "Islam". ingat nak tukar gak kpd yg lain, yg penting tidak berkait dgn "low class" ni.

Tanpa Nama berkata...

entah kenapa..setiap artikel awak bila bca saya rasa mcam nak meradang...nada ayat-ayat awak tak beri ketenangan langsung...

Tanpa Nama berkata...

Makan cili kot... tu yang terasa pedas tu...

Helmis berkata...

Saudara/i tanpa nama 1:52PG,

Baca ikut rasa memang akan meradang, baca ikut akal mungkin sebaliknya. Kita selalu meng"gemuk"kan rasa dengan pelbagai "makanan" dari nikmat didunia ini. Makanan, hiburan, aktiviti lagha', seks... itu semua makanan untuk "berfikir ikut rasa", sedangkan sepatutnya berfikir ikut akal.

Makanan untuk akal pula adalah ilmu baik ilmu ugama mahupun ilmu dunia. Meradang berkait dengan ketakutan. Takut dan jahil itu pula adalah saudara kembar.

Pelbanyakkanlah memberi makan akal dengan ilmu, insyaallah kita akan berfikir lebih ikut akal dari ikut rasa.

Catat Ulasan

"Foolish faith in authority is the worst enemy of truth"
"Kepercayaan membuta-tuli kepada mereka yang berkuasa adalah musuh yang paling utama kepada kebenaran" Albert Einstein
"They must find it difficult... Those who have taken authority as the truth, rather than truth as authority"
"Amat sukar bagi mereka... mereka yang mengambil pihak berkuasa itu yang benar sedangkan sepatutnya yang benar itulah yang sepatutnya berkuasa" - Gerald Massey.
"When POWER of LOVE exceed LOVE of POWER, world will know PEACE"
"Apabila kuasa cinta melebihi cintakan kuasa, barulah dunia akan mengenali keamanan" - Jimi Hendrix
Who links to my website?

Bagaimana Jika… Dunia Dan Syurga Adalah Tempat Yang Sama? © 2010. Template by Dicas Blogger.Optimise bySYURGADIDUNIA.

Kembali Ke Atas