Asy-Syu'ara 26:109
وَمَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ , إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَىٰ رَبِّ الْعَالَمِينَ
Related Posts with Thumbnails

Selasa, 5 Januari 2010

Pentingnya Memahami Bacaan Solat

Tentu ramai yg masih ingat lagi zaman dimana drama2 radio amat digemari baik drama kekeluargaan seperti "Rumah No 5 Persiaran 1" hinggalah ke siri cinta tengah malam "Memori" (kalau tak silap lah akan tajuknya". Walaupun hanya mendengar suara para "pelakon dibelakang tabir" tanpa melihat gerak geri, mimik muka dan juga perlakuan "pelakon" itu sendiri, kita mampu mengikutinya dengan penuh perasaan malah hingga naik marah atau pun menangis apabila tiba ke segmen-segmen tertentu.

Mengapa kita boleh turut beremosi dan boleh mengikuti penuh perasaan akan drama-drama radio ini? Sebabnya adalah kerana mereka "membaca" skrip-skrip mereka itu didalam bahasa yang boleh kita fahami, lantas otak merembes kimia-kimia esmosi tertentu dan ini membuatkan sel-sel badan kita melakukan tugas-tugasnya seperti menaikkan degupan jantung apabila marah dan mengangis apabila sedih. Begitu jugalah pada masa kini, jika kita menonton wayang di pawagam ataupun menonton siri TV dari luar negara, mengapa perlu ada sarikata? Supaya kita faham dengan apa yg ditutur katakan lantas memberi kesan dari jalan cerita tersebut.

Menarikkah cerita cinta jika apa yg dituturkan oleh pelakon baik dari drama radio mahupun lakonan di TV tidak kita fahami? Bolehkah kita mendapat manafaat dari ceramah2 yang disampaikan oleh penceramah dari negara asing yang memberi ceramah tanpa dapat kita fahami apa yg ditutur katakan? Jika didalam hal-hal ini kita utamakan pemahaman, mengapa tidak didalam solat?

Dengan memahami apa yang kita kumat-kamitkan didalam solat, rembesan kimia-kimia emosi tertentu juga akan dihasilkan oleh otak terutama dari hipothalamus dan juga kelenjar pituatari yang mana adalah bahagian utama dalam sistem endokrin tubuh manusia. Menerusi kimia2 emosi yg tertentu inilah sel-sel tubuh badan kita akan memahami apa yang kita ucapkan lantas memberi lebih makna dan tumpuan didalam solat itu sendiri.

Memahami solat ini amat penting didalam konsep solat itu sendiri kerana pada pendapat saya, menerusi pemahaman didalam solat inilah kunci "mencegah kemungkaran". Semasa disekolah dahulu ketika perhimpunan pagi sering lafaz rukunegara dilaungkan, kerana apa? kerana pemerintah mahukan rakyat yg "setia kepada raja dan negara" dan sebagainya. Cuba bayangkan jika rukunegara itu diucapkan didalam bahasa Arab tanpa maknanya di terangkan, rasanya mampukan laungan rukunegara itu memberi kesan?

Mungkin ada yang berkata "Allah faham apa yg kita ucapkan" iaitu bacaan didalam bahasa arab itu akan tetapi jika kita sendiri tidak memahaminya, adakah ia akan memberi manafaat kepada kita? Umpama kita keluar negara dan pergi ke restoran yang mana menunya didalam bahasa asing yang tidak difahami. Kerana ego tidak mahu bertanya dan faham akan menu tersebut kita terus sahaja memesan apa yang tertera, apabila yang datang ke meja tidak menepati citarasa kita, siapa yang harus disalahkan?

Alhamdulillah saya mendapat ilham untuk memudahkan lagi pemahaman akan ayat2 yang dibaca didalam solat dengan merakamkan bacaan-bacaan solat berserta dengan terjemahannya sekali. Disini saya ingin berkongsi rakaman mp3 yang saya rakam sendiri menggunakan program Wavepad. Ia boleh didapati dengan percuma disini. Dengan hanya menggunakan microfon dari laptop, rakaman yang agak baik boleh dihasilkan. Anda boleh muatturun bacaan yang telah saya siapkan atau merakam bacaan anda sendiri.

Rakaman yang saya buat adalah lengkap untuk semua bacaan bagi semua solat fardhu dan sunat, rujukan saya adalah buku Panduan Lengkap Ibadah Solat karangan Hj Jojari Hj Alias terbitan Darulnuman. Anda boleh muat turun rakaman saya atau rakaman anda sendiri ke telefon bimbit, pemain mp3 ataupun rakam ke cakera padat dan dengar ketika masa lapang, contohnya semasa memandu. Asyik mendengar lagu dan celoteh DJ, sekali sekala dengarkan juga bacaan2 solat dan terjemahannya agar ketika solat lebih mudah kita memahami apa yg kita ucapkan, bukan ketika solat teringat kembali lagu-lagu hiburan ataupun celoteh DJ walaupun mulut terkumat kamit bacaan solat.

Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu hampiri sembahyang (mengerjakannya) sedang kamu dalam keadaan mabuk, hingga kamu sedar dan mengetahui akan apa yang kamu katakan... Surah An Nisa 4:43

Masalah kita yang mana bahasa arab bukan bahasa ibunda, tanpa mabuk pun kita tetap tidak faham apa yg kita kumat kamitkan, oleh sebab itu menjadi kemestian bagi kita supaya memahami apa yg dibaca supaya kita patuh mengikut perintah Allah seperti didalam ayat diatas itu tadi. Lagu-lagu baru akan mudah dihafal apabila kita kerap mendengarnya, begitu juga dengan rakaman bacaan solat, semakin kerap kita mendengarnya maka semakin mudah kita memahami bacaan solat kita. Ketika pertama kali mengalami sesuatu pengalaman itu (dalam contoh ini makna bacaan solat) jaringan neuron baru terbentuk didalam otak kita, mengingati pengalaman itu (bacaan solat) pula umpama mengangkat besi untuk menaikkan otot, dalam kes otak pula untuk mengutuhkan jaringan neuron tersebut agar lebih mudah kita mengingatinya.

Sila klik kiri tetikus anda untuk mendengar atau klik kanan tetikus dan "save file as" untuk muat turun.

Harap rakan-rakan mendapat manafaat dan boleh bertambah khusyuk didalam solat agar iman didalam hati semakin hari semakin kuat, solat dengan batin dan bukan solat hanya dengan zahir sahaja iaitu fizikal sahaja tunggang terbalik tetapi solat itu masih tidak mampu mencegah kemungkaran, wallahualam.

15 Komen:

Solehah Muhammad berkata...

allahu akbar! murninya usaha anda :) semoga allah memberkahinya.

Tanpa Nama berkata...

alhamdulilah....sya lebih memahami n bersyukur krn ada juga insan berhati mulia spt anda.semoga solat sya khusyuk.insaallah..amin.moga anda di perlihara oleh ALLAH S.W.T.amin

learn quran online berkata...

mashallah you have done a great job keep the good work on

Nafizal Osman berkata...

Kunci kejayaan adalah kemahuan dalam memperbaiki diri.Mengapa dalam urusan keduniaan kita berusaha untuk mendapatkan sebanyak mungkin habuan tetapi dalam bab Akhirat: kita hanya sekadar cukup? Itulah masalah yang timbul dalam usaha memahami ayat-ayat yang dibaca dalam solat.Tahniah di atas usaha anda.

Tanpa Nama berkata...

moga ada lagi generasi akn datang seperti saudara..

suhaizat berkata...

Alhamdullilah,saya jumpa juga apa yg saya inginkan.

Subhanaallah

lohiera berkata...

Alhamdulilah, semoga Allah membalas budi Admin Syurga di Dunia. Terima kasih atas perkongsiaan info daan file untuk dimuat turun agar solat yang akan datang akan bertambah khusyuk dan diterima oleh Allah. Semoga lebih bertambah umat Islam memahami dan menghayati bacaan solat, insyaAllah.

Tanpa Nama berkata...

Assalamualikum.
Alhamdulillah..saya membaca blog seorang ustaz yg terkenal dgn perbankan islam tetapi apabila saya jumpa blog saudara saya tahu bezanya tulisan saudara dan tulisan dia.yang baik saya ambil jadikan teladan dan sebaliknya saya akan jadikan sempadan dalam hidup saya. Insyallah.terima kasih saudara.

Tanpa Nama berkata...

syukur alhamdulillah..saudara telah melakukan satu tugas yang mulia dan bagus. telah lama saya cari makna bacaan dalam solat secara mp3 tapi sekarang baru jumpa. Cuma bacaan masa sujud tidak dimasukkan.Wbp syabas diucapkan di atas usaha yang dilakukan

Unknown berkata...

perkongsian yang bagus.. tirma kasih :)

lina berkata...

terima kasih!

ah bees berkata...

thanx atas p'kongsian... :)

Nik berkata...

Terima kasih admin :D

Akagi@Azri berkata...

Terima Kasih...

Unknown berkata...

Alhamdulilah terima kasih

Catat Ulasan

"Foolish faith in authority is the worst enemy of truth"
"Kepercayaan membuta-tuli kepada mereka yang berkuasa adalah musuh yang paling utama kepada kebenaran" Albert Einstein
"They must find it difficult... Those who have taken authority as the truth, rather than truth as authority"
"Amat sukar bagi mereka... mereka yang mengambil pihak berkuasa itu yang benar sedangkan sepatutnya yang benar itulah yang sepatutnya berkuasa" - Gerald Massey.
"When POWER of LOVE exceed LOVE of POWER, world will know PEACE"
"Apabila kuasa cinta melebihi cintakan kuasa, barulah dunia akan mengenali keamanan" - Jimi Hendrix
Who links to my website?

Bagaimana Jika… Dunia Dan Syurga Adalah Tempat Yang Sama? © 2010. Template by Dicas Blogger.Optimise bySYURGADIDUNIA.

Kembali Ke Atas