Asy-Syu'ara 26:109
وَمَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ , إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَىٰ رَبِّ الْعَالَمِينَ
Related Posts with Thumbnails

Khamis, 12 Mac 2009

Teknik Yoga dan Solat - Rukuk

Semakin saya mengkaji dan mencari mengapa, kenapa dan bagaimana, alhamdulillah semakin hari sedikit demi sedikit "the puzzle come in place" dgn sendirinya. Ketika mencari idea2 baru untuk dikongsi dgn rakan2, saya ternampak gambar ini di website ini, teknik yg dipanggil KY excercise. Website ini mengesyorkan teknik2 tertentu untuk merawat minda dan mencapai ketenangan menerusi meditasi, saya amat tertarik dgn satu artikel yg menunjukkan teknik untuk meredakan kemarahan dan membawa ketenangan.
Perhatikan posisi yg diambil, bukankah ianya hampir menyerupai keadaan muslim yg rukuk? Jika teknik begini di gunakan oleh tradisi hindu/sikh yg berusia 3000 tahun dahulu, ianya selari dgn posisi yg ditunjukkan oleh Nabi bagaimana kita melakukan solat.

Jika 17 kali sehari seorang muslim melakukannya, bukankah mencapai ketenangan dari tekanan kerja, keluarga, dunia dan persekitaran akan reda, dan bila hormon stress (cortisol) didlm badan anda turun, bukankah anda boleh berfikir dgn lebih sempurna, bila anda boleh berfikir dgn sempurna ikut akal dan bukan ikut nafsu, bukankah hidup anda lebih bermakna, lebih ceria dan lebih prihatin terhadap manusia lain dan juga alam persekitaran?

Think about it?

Sila Kemukakan Komen Anda

Catat Ulasan

"Foolish faith in authority is the worst enemy of truth"
"Kepercayaan membuta-tuli kepada mereka yang berkuasa adalah musuh yang paling utama kepada kebenaran" Albert Einstein
"They must find it difficult... Those who have taken authority as the truth, rather than truth as authority"
"Amat sukar bagi mereka... mereka yang mengambil pihak berkuasa itu yang benar sedangkan sepatutnya yang benar itulah yang sepatutnya berkuasa" - Gerald Massey.
"When POWER of LOVE exceed LOVE of POWER, world will know PEACE"
"Apabila kuasa cinta melebihi cintakan kuasa, barulah dunia akan mengenali keamanan" - Jimi Hendrix
Who links to my website?

Bagaimana Jika… Dunia Dan Syurga Adalah Tempat Yang Sama? © 2010. Template by Dicas Blogger.Optimise bySYURGADIDUNIA.

Kembali Ke Atas