Asy-Syu'ara 26:109
وَمَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ , إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَىٰ رَبِّ الْعَالَمِينَ
Related Posts with Thumbnails

Rabu, 8 April 2009

Otak Mana Yang Anda Mahu?

Melentur buluh biar dari rebungnya, jika kesedaran boleh dimula kan dari kecil lagi mengenai bahaya bahan2 seperti alkohol, dadah, nikotin dan sebagai nya, Insyaallah ianya boleh menjadi pendinding buat mereka apabila meningkat remaja dan menjadi dewasa nanti. Saya berjaya mendapatkan poster gambar imbasan otak ini dan saya tampal didinding untuk tatapan anak2 saya.
Poster ini mengandungi imbasan pada otak menggunakan SPECT (Single Photon Emission Computed Tomography). Imbasan otak begini di lakukan dgn menyuntik kedalam aliran darah bahan radioaktif yg lemah dan kemudiannnya bahagian kepala dimasukkan kedalam alat pengimbas SPECT. Bahagian otak yang mempunyai aliran darah akan kelihatan didalam imbasan tersebut, bahagian yg "kosong" pula bukan bermakna isi otak tiada tetapi tiada darah pergi kearah itu, apa yang dinamakan kawasan yang mempunyai "low brain activity".

Semua bahan beracun yg manusia ambil untuk memberi kelegaan, kesegaran ataupun kegembiraan ini sebenarnya melemahkan malah membunuh sel2 otak dan mengurangkan kapasiti otak untuk berfungsi dgn sepenuhnya. Apa yg menakutkan adalah kesemua bahan2 beracun ini merosakkan frontal lobe yang mana ia adalah bahagian otak yg membezakan anata manusia dan haiwan. Jadi tidak hairanlah jika meraka yg mabuk selalunya menjurus ke sifat2 yg begitu.

Lebih memeranjatkan lagi rokok yang mana sebelum ini kita hanya tahu yg ianya merosak kan paru2 (dari nikotin), sebenarnya memberi kesan yang lebih buruk dari itu. Bahagian otak terutamanya frontal lobe juga menjadi lemah atau rosak disebabkan oleh nikotin itu tadi. Gambar ini adalah imbasan otak individu yg merokok 3 kotak rokok sehari. Jadi jika anda seorang ayah atau pepimpin, adakah anda pasti keputusan2 yg anda buat adalah yg terbaik jika anda merokok atau lebih "hebat" lagi jika mengambil dadah atau arak?

Islam mengharamkan semua bahan yang merosakkan badan, tubuh badan kita adalah amanah Allah kepada kita jadi kita harus menjaganya baik dari segi fizikal mahupun rohani. Badan manusia mempunyai banyak dadah2 semulajadi yg dirembeskan oleh otak ketika kita mempunyai perasaan2 positif tertentu. Antaranya adalah endorphine (endogenous morphine) atau enkephelin dan juga dopamine. Masaalahnya manusia dizaman ini di pukau oleh teknik2 pengiklanan yang mana produk2 materialistik meningkatkan taraf hidup dan membuat kita lebih gembira, baik dari makanan dan minuman seperti kopi dan arak hinggalah kepada kebendaan, dari handphone hinggalah ke kereta dan rumah. Ini menyebabkan kita lebih fokus kepada apa yg kita tidak punyai/miliki. Bila fokus pada apa yg kita tidak miliki maka kita akan selalu berada dgn emosi yang negatif dan keupayaan otak untuk selalu merembes dadah2 semulajadi ini makin hari makin terhapus. Jadi manusia beralih kepada dadah luaran untuk mendapatkan kelegaan dan kegembiraan.

Kegembiraan dari dalaman, dari sifat bersyukur kepada Allah dan hati yang ikhlas menjalani kehidupan. Bersolatlah dgn ikhlas dan khusyuk, ini membaiki frontal lobe yg membuat kita boleh menjalani hidup ini dgn membuat keputusan2 yg lebih baik untuk diri sendiri, keluarga, masyarakat dan dunia secara amnya.

Untuk mengetahui dgn lebih lanjut kesan pelbagai "sampah2" ini, anda boleh melawat web Dr Amen disini.

Sila Kemukakan Komen Anda

Catat Ulasan

"Foolish faith in authority is the worst enemy of truth"
"Kepercayaan membuta-tuli kepada mereka yang berkuasa adalah musuh yang paling utama kepada kebenaran" Albert Einstein
"They must find it difficult... Those who have taken authority as the truth, rather than truth as authority"
"Amat sukar bagi mereka... mereka yang mengambil pihak berkuasa itu yang benar sedangkan sepatutnya yang benar itulah yang sepatutnya berkuasa" - Gerald Massey.
"When POWER of LOVE exceed LOVE of POWER, world will know PEACE"
"Apabila kuasa cinta melebihi cintakan kuasa, barulah dunia akan mengenali keamanan" - Jimi Hendrix
Who links to my website?

Bagaimana Jika… Dunia Dan Syurga Adalah Tempat Yang Sama? © 2010. Template by Dicas Blogger.Optimise bySYURGADIDUNIA.

Kembali Ke Atas