Asy-Syu'ara 26:109
وَمَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ , إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَىٰ رَبِّ الْعَالَمِينَ
Related Posts with Thumbnails

Selasa, 25 Ogos 2009

Merawat Diri - 4 Rukun Penyembuhan Sendiri

Terperanjat apa bila menerima berita rakan ditanahair meninggal dunia sedangkan baru 2 minggu sebelum ini semasa berada ditanahair sempat saya menelefon beliau bertanya khabar. Dari bicara rupanya tidak saya ketahui beliau menyimpan rahsia penyakit kanser yg dihidapinya.

Merawat diri sendiri terutamanya penyakit yg tidak kelihatan (penyakit dalaman) adalah suatu yg mustahil bagi kebanyakan masyarakat kita, jika luka tiada kegusaran untuk sembuh kerana ianya suatu yg kelihatan, bg yg tidak nampak contohnya kanser, keyakinan untuk sembuh itu amat sukar dan kita lebih berserah kepada doktor ataupun takdir dan hanya menunggu saat2 yg akan tiba. Jika tiada keyakinan dihati, harapan kembali pulih hanyalah umpama cahaya matahari yg hilang diufuk senja. Untuk mempercayai suatu yg kelihatan amat mudah, yg ghaib atau tidak kelihatan amat payah sekali.

Dr Joe Dispenza telah terlibat dalam kemalangan jalanraya yg menyebabkan tulang belakang beliau patah, pakar Chiropractor ini disarankan oleh pakar ortopedik untuk menjalani "Harington rod surgeri" secepat mungkin atau peluang untuk sembuh dan berjalan kembali akan menjadi semakin tipis, setelah bertanya pendapat 8 pakar, beliau akhirnya memilih untuk menggunakan kekuatan minda untuk merawat dirinya sendiri. Selepas 3 bulan beliau kembali normal dan mula bekerja seperti biasa.

Secara jujurnya beliau tidak pasti samada sembuhnya beliau ini suatu keajaiban atau tidak, akan tetapi beliau menanamkan niat untuk terus mengkaji proses peyembuhan langsung secara semulajadi tanpa ubatan moden dengan lebih mendalam lagi. Beliau menjelajah kebanyak tempat dan negara serta menemurah mereka-mereka yg sembuh dengan sendirinya dari pelbagai penyakit kronik. Tanpa mengira bangsa, agama, kepercayaan, dan pekerjaan, apa yg beliau dapati kesemua mereka ini mempunyai 4 persamaan ataupun kebetulan yg beliau gelarkan "4 Pillars of Healing".

Persamaan 1 - Kuasa Yang Memberi Kehidupan Mampu Menyembuhkan.
Kesemua mereka yg ditemuramahnya percaya kepada kuasa yg mencipta diri ini mampu menyembuhkan diri mereka. Mereka menggelarkannya sebagai kuasa tuhan, kuasa roh dan juga minda separuh sedar. Mereka yg sembuh ini percaya bahawa jika mereka boleh berhubung dengan kuasa ini, mereka akan dapat menerima pertolongan untuk sembuh.

Persamaan 2 - Fikiran (thought) Adalah Suatu Yang Nyata.
Kesemua mereka percaya apa yg mereka fikirkan akan memberi kesan kepada diri mereka. Dari situ juga kesemua mereka ini membuat perubahan kepada cara pemikiran mereka yg menjadi titik tolak kepada perubahan pada jasad dan kehidupan mereka. Bidang sains psychoneuroimmunology menerangkan bagaimana proses otak merembeskan signal kimia dari emosi yg terhasil dari pemikiran lantas memberi maklumat kepada tubuh badan kita. Pemikiran yg positif akan memberi maklumat yg baik untuk membolehkan badan sembuh seperti sediakala.

Persamaan 3 - Mencipta Diri Yang Baru.
Mereka sedar mereka harus berubah menjadi manusia yg baru dengan mengubah fikiran mereka. Dengan menepikan rutin harian mereka, mereka menghabiskan masa memikirkan secara mendalam, meneliti diri dan membuat andaian/spekulasi jenis manusia bagaimana yg mereka ingini (what if?). Kebarangkalian seperti, "apa kata jika mereka berhenti menjadi insan yg tidak gembira, pentingkan diri sendiri dan hidup menderita?", "apa kata jika aku berhenti dari risau, rasa bersalah dan hidup penuh kesalan?", "apa kata jika aku bersikap jujur terhadap diri sendiri dan orang lain?". Neuroplasticity adalah satu konsep bahawa jaringan2 neuron otak akan boleh berubah dengan membuat corak2 pemikiran yg baru, dari itu kita boleh mencipta diri yg baru berkat dari muhasabah diri yg mendalam.

Persamaan 4 - Mampu Menumpukan Perhatian Hingga Tidak Sedar Situasi Masa dan Ruang.
Kesemua mereka tahu ada manusia lain yg sudah sembuh dengan sendirinya jadi mereka percaya yg penyembuhan sendiri itu boleh juga berlaku pada mereka. Mereka menjadi pemerhati yg hebat dengan menumpukan perhatian terhadap apa yg difikirkan, tumpuan terhadap apa yg difikirkan sungguh khusyuk dan fokus hingga mereka lupa akan input dari jasad mereka, masa dan ruang. Mereka menepikan suara2 dari luar (cakap2 orang) dan juga suara hati sendiri yg meragui kebolehan diri untuk sembuh. Mereka semuanya "make up their own mind" (membuat keputusan nekad) untuk sembuh dan menepikan semua input2 luar yg tidak membantu diri mereka.

Selain dari 4 persamaan utama tadi ada 2 lagi persamaan yg agak menonjol, mereka semua tahu yg jauh disudut hati mereka, mereka sudah sembuh, tanpa perlu diuji oleh doktor tahap penyakit mereka ini, mereka merasakan seolah2 tiada lagi penyakit tersebut didalam diri mereka. Keduanya pula adalah kebanyakan doktor yg merawat mereka ini menganggap mereka tidak siuman, walaupun demikian setelah melihat penyembuhan pada diri mereka, rata2 memberi semangat agar meneruskan usaha mereka untuk sembuh sepenuhnya.

Dua tahun lepas saya mengalami kecederaan pada lutut dan disarankan oleh doktor untuk menjalani pembedahan membuang tisu yg koyak didalam sendi lutut, saya mengambil keputusan untuk tidak menjalani pembedahan dan, sebaliknya saya tanamkan didalam hati yg lutut saya akan sembuh, alhamdulillah sekarang sudah tiada lagi masaalah. Membaca buku Evolve Your Brain karangan Dr Joe Dispenza menambahkan lagi keyakinan kepada saya bahawa memang kita semua mampu merawat diri sendiri, hanya percaya dengan tidak sahaja kepada kekuatan minda sendiri dan keimanan (percaya) kepada Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Pemberi.

Apa yg saya kongsi bersama disini tidak mampu menyembalikan rakan yag sudah pergi, akan tetapi harap ini dapat memberi kesedaran kepada rakan2 yg lain bahawa kita mampu sembuh dari segala jenis penyakit. Allah itu maha pemurah dan akan makbul doa jika kita meminta kepadaNya dengan yakin dan penuh percaya yg kita mampu sembuh.

Rujukan - Evolve Your Brain, Dr Joe Dispenza

8 Komen:

Tanpa Nama berkata...

Saya menggelarkan ianya sebagai self healing (penyembuhan sendiri). Setakat ini sudah beberapa kali saya melakukannya dan Alhamdulillah, berjaya. Pada mulanya terpaksa tetapi 'self healing' menjadi alah biasa akhirnya. Dengan izin Allah, Saya mengubati diri sendiri untuk beberapa situasi berikut:

1. Hati/jiwa yang sangat kecewa dan fikiran yang sangat bercelaru sehingga rasa ingin mati. Keyakinan yang saya tanamkan ialah; Allah memberikan saya nyawa dan amanah anak-anak untuk dibesarkan dan dididik. Kalaupun saya ingin mati, anak-anak saya ingin hidup. Mereka perlukan saya untuk menghidupkan dunia mereka. Jadi saya mesti hidup! Itulah amanah Allah yang perlu saya selesaikan sebelum saya memilih untuk mati. Hasilnya, jiwa saya tiba-tiba tergugah, semangat menjadi kuat dan saya mulai menyusun semula hidup saya yang dipenuhi amanah.

2. Beberapa kemalangan termasuk kemalangan jalan raya telah menyebabkan tulang belakang saya sakit beberapa tahun. Kesakitan ini terbawa-bawa semasa saya mengandungkan anak. Suami saya memberi keyakinan bahawa sakit saya boleh sembuh. Saya menjalani fisioterapi dan selebihnya saya kuatkan hati dan positifkan minda bahawa sakit ini akan reda jika saya yakin begitu jadinya. Kini saya sudah sembuh. Cuma saya tidak menggalakkan diri saya memakai kasut tumit tinggi untuk elakkan sakit belakang lagi.

3. Dahulu, semasa kecil, salah seorang anak saya menghidap hernia. Beliau hampir menjalani pembedahan. Tetapi saya dan suami yakin Allah adalah kuasa penyembuh mutlak. Namun manusia harus berusaha sebagai memenuhi fitrah 'sebab dan akibat'. Kami memilih perubatan alternatif. Sebelum ke bilik pembedahan, hernia anak saya sudah hilang sama sekali. Subhanallah.

4. Anak saya dilahirkan tidak cukup bulan (32 minggu / 8 bulan). Dia ditempatkan dalam incubator selama 26 hari. Dari bayi hingga usia 10 tahun dia demam dua minggu sekali. Dia sering mendapat jangkitan. Anak tekak sentiasa kembang, merah dan putih. Hampir dibedah ketika 10 tahun. Saya nekad untuk usaha yang terakhir sebelum dibedah. Selepas habis antibiotik dari doktor pakar, setiap hari saya beri anak saya makan spirulina dan aloe vera beserta dengan keyakinan dan doa agar anak saya akan sembuh tanpa melalui pembedahan, sembuh sepenuhnya. Alhamdulillah. Anak saya sembuh. Buat pertama kali dalam hidupnya dia bebas dari jangkitan dan demam untuk tempoh 2 bulan. Saya meneruskan amalan memberinya spirulina, aloevera, yakin dan doa untuk tempoh 6 bulan. Jika 6 bulan dia tiada tonsil lagi, bererti dia sudah sembuh sepenuhnya. Syukur, dia melepasi tempoh itu dengan jayanya. Selepas itu sedikit demi sedit dia membina stamina, bergiat aktif dalam sukan dan menjadi atlit sekolah. Kini usianya 15 tahun, sering mewakili sekolah dan daerah untuk olahraga dan taekwondo.

Bila menoleh ke belakang kembali, subhanallah, Tuhan memberi kita masalah dan Dia juga memberi penawarnya di tangan kita sendiri. Selalulah cari hikmat sesuatu yang sudah ditakdirkan. Pasti rahsianya tersingkap jua akhirnya. Bagi saya semua ini menguatkan keyakinan saya terhadap Tuhan semesta alam, Allahu Rabbi.

Helmis berkata...

Terimakasih kerana berkongsi pengalaman, percaya kepada yg ghaib amat sukar akan tetapi kesannya amat hebat. Konsep self healing ini amat janggal bg masyarakat kita kerana kebanyakan kita telah di"brain wash" dari kecil lagi, "kamu sakit, kena jumpa doktor, kena makan ubat", jadi hingga dewasa dan hingga keliang lahat manusia hidup dgn "mantra" yg tersimpan didalam minda separuh sedar.

Jika minda sedar mahu menyembuhkan diri sendiri akan tetapi jika minda separuh sedar tidak selari maka ianya tidak akan berjaya, positif thinking hanya ibarat jari yg menutup mata dari melihat ketidak percayaan terhadap penyembuhan sendiri didalam diri.

Insyaallah rajin bersolat dgn khusyuk dan fokus serta doa yg tidak jemu2 boleh mengembalikan kekuatan diri kita untuk sembuh, insyaallah.

Werdah berkata...

Salam, artikel ini amat memberi harapan baru kepada saya yang sedang mengalami sakit tulang belakang sejak 13 tahun hingga kini, asalnya sakit betis yang dialami bertahun2 sejak 1996 mencari2 pelbagai kaedah perubatan tapi tak ketemui akhirnya buat pembedahan pada 2003 krn hampir tak dapat menggerakkan kaki untuk berjalan, namun tak berjaya dan jalani lagi pembedahan kali kedua pada 2008 pun tak berjaya juga, pelbagai rawatan alternatif dan hospital dah dibuat namun masih tak ada perubahan malah semakin teruk. Memang diakui jika kita asyik mengenangkan sakit tanpa mahu memikirkan yang lain2 akhirnya kita hanya akan terlantar di atas katil dan memikirkan bila akan sembuh tetapi akan bertmabah sakitnya apakan tidak, kerana tidak bergerak berat badan bertambah, tulang menjadi reput dan akibat makan ubat terlebih steroid dapat pula cushing syndrom dan macam2 penyakit lagi.

Alhamdulillah anda telah memberikan aspirasi kepada saya, semoga saya dapat mengamalkan cadangan anda di sini dan semoga akhirnya apa yang saya alami ini akan berkhir juga insyAllah. terima kasih kerana berkongsi artikel ini.

Tanpa Nama berkata...

Werdah,

Dahulu saya juga selalu sakit pinggang dan tidak dapat berjalan akibat kemalangan. Doktor meramalkan saya akan lumpuh jika tidak dirawat. Tapi saya takutkan pembedahan. Saya pasrah kepada Tuhan. Lagipun status ekonomi yang tidak memungkinkan saya membuat bayaran pembedahan telah menguatkan semangat saya untuk hidup dan bertahan dengan berserah kepada Tuhan daripada berserah kepada doktor. Saya hanya menerima nasihat doktor untuk melakukan fisioterapi tetapi bukan pembedahan. Ya, doktor adalah penasihat profesional tetapi pilihan masih tetap di tangan kita. Bukan mudah saya meyakinkan diri. Bertahun saya belajar percaya pada keupayaan diri dan yakin dengan kudrat Ilahi. Kalimat ini selalu saya pegang; "Sesuatu takdir Tuhan tidak akan berubah melainkan dengan doa". Setelah saya kaji, kalimat ini adalah sebuah hadis Qudsi. Hadis Qudsi ialah hadis Nabi Muhammad (saw) yang lafaznya datang dari Muhammad tetapi maknanya datang dari Allah. Lalu saya begitu yakin dengannya. Maka saya mendapat jawapannya... doalah penyembuh dan penawarnya!

Dalam blog saya (http://aspirasiku.wordpress.com), saya akan ceritakan lebih lanjut bagaimana seorang rakan rapat saya penghidap tumor di otak boleh sembuh.

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum sdr helmis,

boleh anda buat sebarang ulasan tentang kegemaran orang2 Melayu terutamanya, menjalani perubatan dengan mistik seperti pembedahan jarak jauh(batin),medatangi bomoh2 kononnya mampu menyembuhkan peyakit fizikal dan rohani.sedangkan perkara tersebut sudah ada unsur2 syirik kerana bergantung dengan kuasa jin semata2 dan selalunya diakhir kata mereka akan menyebut dengan izin Allah, mungkin untuk menghalalkan cara walaupun pada mulanya salah.dan selalu juga mereka ini akan menyelitkan, kita dikehendaki berusaha berubat dulu, baru boleh serahkan keputusan akhir kepada Allah.apa pendapat Helmis?boleh atau tidak sebenarnya?

Helmis berkata...

Waalaikumsalam,

Apa jua jenis perubatan baik moden atau tradisional, jika dilihat dari falsafah fizik kuantum yang mana kita "mencipta realiti kehidupan" kita sendiri, selagi kita percaya kita akan sembuh, Allah SW akan memberi apa yang kita inginkan, inilah yang dikatakan "Maha Pemurahnya" Allah SW itu. Akan tetapi jika kita percaya kepada sesuatu yang selain daripada Allah SW sebagai penolong kepada masaalah kita (dalam hal ini mengenai menyembuhkan penyakit), tetap juga akan Allah SW perkenankan akan tetapi di akhirat kelak kita akan tergolong diantara 999 dari 1000 yang akan dicampakkan keneraka.

Jika kita sudah tahu adanya unsur syirik maka elok tinggalkan, jika was-was sekalipun baik ditinggalkan. Masaalahnya ramai umat Islam terutama orang Melayu hari ini amat jahil agama, lebih ikut cakap orang dari sendiri memikirkannya. Otak memerlukan jaringan-jaringan neuron yang terbina hasil dari pembelajaran pelbagai ilmu, kurang mendalami ilmu, amat sedikitlah jaringan-jaringan neuron yang akan di gunakan oleh otak (frontal lobe) dalam membuat penilaian. Jadi "ubat" pertama yang patut kita cari adalah mendalami ilmu

Ya, memang kita perlu berusaha dan kemudian serahkan kepada Allah SW, akan tetapi antara sembuh dengan cara syirik kerana tiada alternatif lain, saya lebih rela mati dalam keadaan redha kepada ketentuan Allah SW dari mati didalam keadaan syirik. Wassalam

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum Sdra Tanpa Nama dan Sdra/i Helmis....
Berubat dengan doktor dan yakin dengan rawatan daripadanya serta yakin dengan ubatnya pun syirik juga.
Hakikatnya sama ada jumpa doktor atau bomoh [jika maksud Tanpa Nama] atau siapa sahaja adalah syirik jika yakin dengan rawatan, ubat atau bomoh itu yang menyembuhkan...
Simple aje, orang kita jika jumpa bomoh syirik tapi jika jumpa doktor tak syirik sebab Tuhan suruh usaha. Jumpa doktor atau bomoh adalah salah satu daripada usaha termasuklah makan ubat cuma yang nak dibetulkan ialah KEYAKINAN.
Walau bagaimana pun kiasan ini boleh diubah jika sdra menganggap jumpa doktor atau bomoh itu adalah perantara / wasilah yang menjadi penyebab kepada sembuhnya sakit sdra/i bukan mereka yang menyembuhkan...
Saya berpendapat jangan terlalu mudah untuk menyebut perkataan SYIRIK sebaik-baiknya. Jika kita tidak berkenan nyatakan sahaja dengan baik jika tidak, doakanlah sahaja jika kita rasa kita benar...

am berkata...

saudara helmis, boleh kupas lebih lanjut tentang perubatan moden esply vaksinasi. masyarakat kita dalam bahaya akidahnya bilamana ramai yg percaya bahawa vaksin dapat mencegah penyakit. sedangkan Allah yg maha Kuasa memberi/menyembuhkan penyakit. saya x vaksin ank selepas buat research.
mohon perhatian Tuan. TQ

Catat Ulasan

"Foolish faith in authority is the worst enemy of truth"
"Kepercayaan membuta-tuli kepada mereka yang berkuasa adalah musuh yang paling utama kepada kebenaran" Albert Einstein
"They must find it difficult... Those who have taken authority as the truth, rather than truth as authority"
"Amat sukar bagi mereka... mereka yang mengambil pihak berkuasa itu yang benar sedangkan sepatutnya yang benar itulah yang sepatutnya berkuasa" - Gerald Massey.
"When POWER of LOVE exceed LOVE of POWER, world will know PEACE"
"Apabila kuasa cinta melebihi cintakan kuasa, barulah dunia akan mengenali keamanan" - Jimi Hendrix
Who links to my website?

Bagaimana Jika… Dunia Dan Syurga Adalah Tempat Yang Sama? © 2010. Template by Dicas Blogger.Optimise bySYURGADIDUNIA.

Kembali Ke Atas