Asy-Syu'ara 26:109
وَمَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ , إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَىٰ رَبِّ الْعَالَمِينَ
Related Posts with Thumbnails

Isnin, 11 Mei 2009

Mesin Canggih Tak Perlu Manual?

لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ
Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapan sesuai dengan keadaannya). At Tin 95:4

Tahukah anda bahawa jantung anda berdenyut tanpa henti lebih dari 100,000 kali sehari?, jika dijumlahkan dalam setahun lebih kurang 40 juta denyutan setahun dan hampir 3 billion denyutan sepanjang hayat jika diambil purata hidup anda antara 70-80 tahun. Semua ini berjalan secara automatik tanpa perlu penyelenggaraan, cucian dan sebagainya.

Jantung anda yg bekerja dgn taatnya ini mengepam darah hampir 8 liter setiap minit, lebih dari 200 liter setiap satu jam melalui saluran darah yang panjang dan rumit, secara keseluruhan jika dicantum semua urat darah anda ini panjangnya akan menjangkau lebih kurang 96,000km dan ini adalah lebih dua kali ganda ukur lilit bumi. Yg amat menakjubkan, keseluruhan sistem salur darah ini dari aorta. vena, arteri dan sehalus2nya ini, beratnya hanyalah 3% sahaja dari berat keseluruhan badan anda.

Melalui salur darah anda ini juga setiap 20-60 saat, setiap sel darah merah anda melengkapkan perjalanannya mengelilingi badan anda, dan ia membuat laluan mengelilingi badan anda sebanyak 75-250 ribu kali sepanjang usia sel darah merah tersebut. Jika disusun kesemua sel2 darah merah anda ini satu persatu, panjang keseluruhannya akan hampir 50,000 km. Setiap kali anda menyedup nafas, 3 juta sel darah merah anda mati dan sesaat selepas itu pula jumlah yg sama dihasilkan kembali oleh badan anda.

Badan kita adalah komuniti sel2 yg berjumlah antara 70 hingga 100 trillion (1 trillion bersamaan 1,000,000,000,000), pada setiap saat terdapat hampir 100 ribu tindakan kimia berlaku pada setiap sel2 anda dan jika dijumlahkan dgn keseluruhan sel2 anda ini, tidak cukup untuk kalkulator biasa menayangkan kesemua "0" jumlah tindakan kimia didalam tubuh anda setiap saat, dan anda tidak perlu berfikir sedikit pun untuk mengawal tindakan kimia tersebut.

Setiap saat, 10 juta sel2 badan anda mati dan pada masa yg sama juga jumlah yg sama digantikan. Jika kita kaji debu2 yg terdapat didalam rumah, kebanyakannya adalah dari sel2 kulit manusia yg mati. Anda sebenarnya mempunyai pankreas yg baru setiap hari kerana sel2nya sentiasa aktif digantikan dgn sel2 yg baru. Satu proses yg dipanggil "mitosis", samada untuk pertumbuhan ataupun menggantikan sel2 yg rosak. Hati anda pula mempunyai 66 fungsi, apa yg selalu diketahui hanyalah untuk menapis bendasing seperti alkohol dari darah.

Anda hanya perlu menikmati makanan yg anda suapkan dimulut, tetapi badan anda secara automatik merembes2kan enzim2 dgn kadar yg berpatutan untuk mencernakannya. Buah pinggang anda tanpa hentinya menapis berliter2 darah untuk membuang bahan kumuhan dan bendasing dgn cekapnya, mesin dialisis ciptaan manusia hanya mampu menapis 15-20% sahaja dalam masa satu jam berbanding dgn buah pinggang anda.

Untuk menhasilkan sel2 yg baru juga, ada mekanisme protein yg menyalin susunan "DNA helix" anda lebih canggih dari teknologi yg ada pada masa kini. Dan jika kita meleraikan jalinan DNA itu tadi dari kesemua sel2 didalam badan kita dan ditarik kesemuanya, ianya begitu panjang hingga boleh pergi dan balik ke matahari sebanyak 150 kali. Mekanisme protein juga menyemak dgn cekapnya 3.2 billion susunan asid nukleik didm DNA untuk memeriksa jika terdapatnya sebarang mutasi. "Pasukan pertahanan" (sistem imunisasi) anda pula tahu bagaimana untuk melawan beribu2 bakteria dan virus dan akan mengingati dan bersedia jika ada jangkitan dimasa depan.

Berhenti buat seketika disini, aha.. beribu2 kimia dihasilkan oleh "farmasi" paling canggih didunia ini iaitu hyphothalamus dan kelenjar pituatary anda. Semua kimia ini adalah salah satu mekanisma perhubungan antara sel2 anda selain dari sistem saraf. Kajian terbaru sains juga menunjukkan bahawa sel2 anda berhubung melebihi kelajuan cahaya. Jika diambil 1 cm padu isi otak anda pula, didalamnya terdapat lebih sel2 neuron daripada bintang2 yg ada dilangit.

Kita sering berkata tangan saya, kaki saya, badan saya dan macam2 lagi. Dimana "saya" itu? Sedarkah kita yg kita yg dilabel "saya" itu hanya menumpang pada "mesin" canggih ini? Mesin pemberian Pencipta untuk kita gunakan didunia yang sementara ini. Dan adakah mesin yg teramat canggih ini dipinjamkan kepada kita tanpa ada panduan untuk menggunakannya?

Sedangkan alat buatan manusia punyai manual sebagai rujukan bagaimana untuk menggunakan alat tersebut, sudah tentu Allah subhanawataala, tuhan yg maha agung memberi panduan untuk manusia bagaimana untuk menjalani kehidupan didunia ini dgn sejahtera, hanya jika kita menggunakan manual pemberianNya. Apakah manual itu? Jawapannya tak lain tak bukan Al Quran.

Apa yg patut, boleh atau tidak kita masukkan kedalamnya (makanan), apa yg perlu dilakukan dlm hubungan sesama pengguna "mesin" ini (muhrim, kahwin), apa cara ianya patut dilindungi (aurat), untuk apakah alat2 sampingan digunakan (mata, kaki, tgn, alat kelamin dll) bahkan bermacam2 lagi panduan untuk menggunakan "badan saya" ini diberikan didalam Al Quran.

Akan tetapi manusia dgn takburnya, disebabkan sedikit ilmu yg dipelajari dari sumber yg juga dikarang oleh manusia lain, menganggap Al Quran itu tidak relevan dizaman moden dan hanyalah untuk agama/kerohanian sahaja dan tiada kena mengena dgn cara hidup yg lain seperti undang2, politik dan ekonomi. Cuma sejak akhir2 ni akibat bahana masalah kewangan dunia, barulah segelintir golongan manusia2 begini nampak kebaikan ekonomi berteraskan Islam yg berlandaskan Al Quran dan sunah Nabi. Apakah kita perlu menunggu musibah lain melanda untuk digunakan didalam bidang lain?

Hanya Al Quran sahajalah panduan untuk manusia dan ianya sepatutnya digunakan didalam semua lapangan hidup, tiada satu pun panduan2 didalamnya yg "lapuk", hanya mereka yg sudah buta pada nikmat dunia umpanan syaitan sahaja yg akan menidakkannya. Moga kita tidak termasuk ke dalam golongan sebegini baik secara terang atau pun tanpa sedar. Nauzubillah.

1 Komen:

Azzra berkata...

Sekali lagi syukur kerana ilmu anugerah Allah dikupas melalui ketajaman minda saudara. Tertarik dan kagum dengan penciptaan makhluk bernama insan yang sememangnya setaraf dengan sifat lupa kepada Pencipta dirinya. Hanya apa yang perlu diperbaiki kekurangan insan itu menghayati ihsan dalam setiap tindak tanduk ubudiah yang menjadi objektif utama hakikat penciptaan manusia.

Assalamu'alaikum saudara Helmi semoga terus berusaha ke arah umat yang berjaya.

Catat Ulasan

"Foolish faith in authority is the worst enemy of truth"
"Kepercayaan membuta-tuli kepada mereka yang berkuasa adalah musuh yang paling utama kepada kebenaran" Albert Einstein
"They must find it difficult... Those who have taken authority as the truth, rather than truth as authority"
"Amat sukar bagi mereka... mereka yang mengambil pihak berkuasa itu yang benar sedangkan sepatutnya yang benar itulah yang sepatutnya berkuasa" - Gerald Massey.
"When POWER of LOVE exceed LOVE of POWER, world will know PEACE"
"Apabila kuasa cinta melebihi cintakan kuasa, barulah dunia akan mengenali keamanan" - Jimi Hendrix
Who links to my website?

Bagaimana Jika… Dunia Dan Syurga Adalah Tempat Yang Sama? © 2010. Template by Dicas Blogger.Optimise bySYURGADIDUNIA.

Kembali Ke Atas