Asy-Syu'ara 26:109
وَمَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ , إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَىٰ رَبِّ الْعَالَمِينَ
Related Posts with Thumbnails

Khamis, 27 Januari 2011

Kempen Satu Rumah Satu Terjemahan Al Quran

Katakanlah anda telah membeli sebuah telefon bimbit model baru dengan harga yang murah (phone AP), akan tetapi sebelum anda boleh menggunakannya anda terpaksa membuat pelbagai tetapan (setting) sendiri, anda membuka manual tersebut untuk mengikut arahan untuk melakukan tetapan akan tetapi anda dapati tiada arahan didalam bahasa malaysia, amat malang sekali arahan didalam bahasa inggeris pun tidak ada. Yang ada hanyalah arahan didalam bahasa asing yang anda tidak fahami. Agaknya dapatkah anda dapat terus mula menggunakan telefon bimbit tersebut? Dapatkah juga agaknya anda gunakan telefon tersebut secara maksimanya iaitu menggunakan segala fungsi-fungsi terkini dan istimewanya?

Anda begitu mengikuti satu siri asing ditv, satu siri percintaan, disebabkan terdapat sarikata disediakan anda dapat mengikuti siri tersebut dengan penuh perasaan hinggakan anda acapkali menitiskan airmata apabila menontonnya. Katakanlah tiba-tiba satu hari stesen tv yang menyiarkan siri tersebut lupa untuk menyediakan sarikata didalam bahasa malaysia, agak-agaknya dapatkah anda mengikuti siri tersebut dengan penuh perasaan, dapatkah anda memahami apa yang dituturkan oleh hero dan heroinnya. Dapatkah anda beremosi sama ketika siri tersebut disiarkan dengan sarikata?




Katakanlah anda ditugaskan keluar negara kesatu tempat asing yang mana bahasa mereka tidak anda fahami, apabila tiba disana masaalah pertama apabila anda terpaksa bersoal jawab dengan pegawai imigresen disana untuk apakah tujuan anda memasuki negara mereka. Keluar sahaja dari terminal masaalah baru pula melanda apabila anda menghadapi kesukaran memberitahu pemandu teksi hotel yang anda harus tujui. Begitu juga apabila mula bekerja dan merasakan kesukaran untuk menjalankan tugas anda dengan berkesan disebabkan anda tidak memahami bahasa pertuturan mereka.

Katakankah penceramah motivasi terkenal Tony Robbin datang memberi ceramah diibu negara dan anda mendapat tiket percuma untuk menghadirinya. Anda begitu teruja untuk menghadirinya lebih-lebih lagi mengetahui bagaimana hebatnya beliau mengubah hidup beribu-ribu manusia yang mendengar ceramah beliau. Masaalahnya anda tidak fasih berbahasa enggeris. Apabila anda mendengar ceramah beliau, dengan loghat Amerika yang kuat dan juga butir percakapan yang pantas, apa yang anda dapat bukanlah motivasi sebaliknya kekecewaan.

Keempat-empat anologi diatas adalah sedikit dari pelbagai lagi anologi-anologi lain yang boleh diberikan untuk menunjukkan betapa pentingnya pemahaman didalam komunikasi sesama insan. Dari empat cerita yang saya berikan tadi, keupayaan untuk memahami dan juga bertutur bahasa asing akan membantu kita menjadi insan yang lebih produktif, cemerlang dan juga untuk menjalani kehidupan dengan lebih baik. Bagaimana pula untuk mengoptimumkan komunikasi antara Pencipta dengan mahkluk ciptaanNya pula?

Kita sebagai manusia juga memiliki satu "mesin" canggih dari mula kita lahir hinggalah kita menuju alam akhirat. Dan "mesin" yang saya maksudkan tersebut tidak lain tidak bukan adalah tubuh badan kita sendiri yang diamanahkan dan dipinjamkan oleh Allah SW kepada kita untuk kegunaan didunia yang sementara ini. Melihat dari persepsi semasa dunia perubatan, mereka juga menganggap tubuh badan kita sama seperti mesin yang mana bahagian yang rosak boleh diganti dengan samada pindahan organ, organ palsu mahupun dibaik pulih secara kimia iaitu dengan menggunakan ubat-ubatan. Sama juga seperti telefon bimbit atau apa juga alatan yang kompleks, penciptanya pasti menyediakan sekali manual tentang bagaimana alatan itu harus digunakan untuk memastikan penggunaannya yang optimum dan juga jangka hayat yang lebih lama sebaik mungkin.

Allah SW telah memberikan kepada manusia Al Quran sebagai "manual" untuk manusia itu rujuk gunakan mengenai bagaimana tubuh-badan kita ini harus kita gunakan termasuklah juga dalam hubungannya dengan hamba-hamba Allah SW yang lain. Akan tetapi Al Quran ini tidak diturunkan didalam bahasa Melayu, melihat pada budaya kehidupan kita selama ini yang hanya mengutamakan pembacaan dan tidak pemahaman, maka bagaimanakah mungkin kita mampu menggunakan tubuh badan yang Allah SW pinjamkan kepada kita ini dengan cara yang paling berkesan?

Selama ini kita hanya membiarkan maksud ayat-ayat Allah SW ini diterangkan dan dibacakan oleh ustaz, ustazah atau ulamak sahaja, dan kebanyakan mereka ini hanya mengambil sebahagian atau sepotong ayat-ayat Allah SW ini untuk menyokong pendapat atau hukum yang mereka berikan. Ini membuka pintu kepada masyarakat untuk mengikut sahaja apa yang dibawa oleh mereka dengan membuta tuli tanpa menyelidik apakah motif dan tujuan mereka itu. Ya, memang untuk membawa manusia dekat kepada Allah SW akan tetapi jika mereka juga menggunakannya untuk mendapat nikmat dunia maka kita sebagai umat Islam wajib juga melakukan inisiatif untuk memahami ayat Al Quran ini dengan sendirinya.




Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu hampiri sembahyang (mengerjakannya) sedang kamu dalam keadaan mabuk, hingga kamu sedar dan mengetahui akan apa yang kamu katakan... Surah An Nisa 4:43
Allah SW melarang umat Islam dari melakukan solat sehingga mereka memahami apa yang dibacakan, dan ini tidak pernah disarankan dengan meluasnya dikalangan masyarakat kita. Yang selalu diutamakan adalah bacaan dan juga gaya pergerakan yang betul. Hanya selepas mula membaca terjemahan Al Quran barulah saya mengetahui yang pemahaman apa yang dibacakan itu juga amat penting dan ini telah pun saya kemukakan didalam artikel saya yang lepas. (Pentingnya Memahami Bacaan Solat). Walaupun ayat diatas merujuk kepada mabuk disebabkan oleh arak, dalam dunia akhir zaman ini dengan manusia yang mabuk kebendaan dan nikmat dunia, solat sudah pun jadi "autopilot" tunggang terbalik sedar-sedar dah pun bagi salam tanpa menyedari ataupun memahami apa yang dibacakan.


Klip video diatas adalah nasyid didalam bahasa Arab, dan nasyid adalah lagu yang mana selalunya memuji Allah SW disamping doa dan juga rintihan manusia sebagai hamba kepada Penciptanya. Boleh dikatakan didalam solat juga kita melakukan perkara yang sama. Dan dari mana kita mendapatkan panduan untuk menjalani kehidupan yang sempurna? Tidak lain tidak bukan tentulah dari Al Quran, akan tetapi cukupkah dengan hanya mendengar beberapa ayat terpilih yang diucapkan oleh ustaz-ustaz tanpa perlu kita membaca keseluruhan ayat Al Quran tersebut?


Klip diatas ini pula saya masukkan terjemahan nasyid itu sekali, bukankah dengan memahami apa yang penyanyi cuba sampaikan ianya lebih memberi kesan kepada kita? Sama jugalah dengan membaca atau mendengar bacaan Al Quran didalam bahasa Arab, tanpa pemahaman ianya tidak akan memberikan kesan terbaik kepada manusia itu sendiri.

Tujuan saya menulis artikel ini pula adalah untuk mengajak rakan-rakan sekalian mula menggiatkan diri untuk memahami Al Quran terutamanya ayat-ayat lazim yang mana apabila kita melakukan solat nanti, mudah-mudahan menjadi lebih fokus dan khusyuk berkat memahami apa yang dibacakan. Faedah lain pasti juga akan menyusul terutamanya apabila kita mendalami pelbagai ilmu dunia dan kemudiannya mendapati apa yang kita pelajari itu terdapat didalam Al Quran. Contohnya Teori Big Bang ada diceritakan didalam Al Quran jadi apabila kita membaca teori ini didalam buku-buku sains maka insyaallah akan bertambahlah kepercayaan dan keimanan kita kepada Allah SW yang mana itu telah menunjukkan bahawa Dialah pencipta seluruh alam ini.
Dan tidakkah orang-orang kafir itu memikirkan dan mempercayai bahawa sesungguhnya langit dan bumi itu pada asal mulanya bercantum (sebagai benda yang satu), lalu Kami pisahkan antara keduanya? Dan Kami jadikan dari air, tiap-tiap benda yang hidup? Maka mengapa mereka tidak mahu beriman? Surah Al Anbiya 21:30
Apabila saya tidak keluar bertugas, selepas solat isyak saya akan mengajar anak-anak saya membaca Al Quran, satu hari satu muka surat. Selepas habis sahaja membaca Al Quran saya minta mereka buka terjemahan Al Quran dan baca pula apa maksud ayat yang telah dibacanya. Dengan mendengar apa yang dibacakan oleh anak-anak pada masa yang sama saya juga belajar ilmu yang baru. Pendedahan maksud ayat-ayat Allah SW ini amat penting bagi anak-anak agar wujud didalam otak mereka pengetahuan mengenainya yang mana akan mereka gunakan dikemudian hari nanti. Jika tidak mengajar membaca Al Quran sekalipun kita sebagai ibubapa, pada pendapat saya perlu kalau boleh setiap hari duduk bersama anak-anak untuk membaca terjemahan, kita sebagai ibubapa juga akan mendapat manafaatnya walaupun hanya dengan mendengar.

Terdapat pelbagai terjemahan Al Quran yang diterbitkan oleh beberapa syarikat contohnya Darulfikir dan juga Al Hidayah House of Quran. Harganya pula sekitar 50 hingga 70 ringgit dan bagi saya masih didalam lingkungan kemampuan kita bagi kebanyakan masyarakat Melayu Malaysia. Harap juga rakan-rakan akan sebarkan maklumat ini kepada rakan-rakan yang lain. Kempen didalam Facebook menerusi causes.com juga telah saya adakan untuk memudahkan mengajak rakan-rakan yang lain kearah lebih mendekati Allah SW dengan berkat memahami Al Quran. Klik link dibawah ini untuk ke laman kempen satu rumah satu terjemahan Al Quran. Moga dapat bersama menjadi agen perubahan kearah masyarakat yang lebih dekat kepada Allah SW berkat pemahaman dari pembacaan terjemahan Al Quran itu nanti, insyaallah.

6 Komen:

amnikhassim berkata...

Alhamdulillah ada 3. Sorang satu... =) lebih mudah nak buat catatan footnotes or sidenotes

Mr Final berkata...

Menarik! kalau versi online boleh juga rujuk pada "quran explorer" =)

Werdah berkata...

Assalamu'alaikum

Saranan yang sangat baik.. harap-harap ramai yang memiliki tafsir juga...

Awanama berkata...

Syukur, Alhamdulillah, pendekatan yg amat baik utk seisi keluarga khususnya buat mendidik minda dan rohani anak2.

Awanama berkata...

terima kasih ,

memberi idea saya untuk menulis artikel tentang "apa".

:)

suhaizat berkata...

saya akan turut sebarkan artikel ini dilaman blog @ facebook saya.

Catat Komen

"Foolish faith in authority is the worst enemy of truth"
"Kepercayaan membuta-tuli kepada mereka yang berkuasa adalah musuh yang paling utama kepada kebenaran" Albert Einstein
"They must find it difficult... Those who have taken authority as the truth, rather than truth as authority"
"Amat sukar bagi mereka... mereka yang mengambil pihak berkuasa itu yang benar sedangkan sepatutnya yang benar itulah yang sepatutnya berkuasa" - Gerald Massey.
"When POWER of LOVE exceed LOVE of POWER, world will know PEACE"
"Apabila kuasa cinta melebihi cintakan kuasa, barulah dunia akan mengenali keamanan" - Jimi Hendrix
Who links to my website?

Bagaimana Jika… Dunia Dan Syurga Adalah Tempat Yang Sama? © 2010. Template by Dicas Blogger.Optimise bySYURGADIDUNIA.

Kembali Ke Atas